- Elektrinou poháňaný bicykel, ktorý sa dá zložiť do veľkosti kufríka a váži len 7,5 kg, môže už čoskoro zobrať útokom cyklistické chodníky a verejnú dopravu v Európe!
- Inovačný dizajn a proces výroby spoločnosti Bike Intermodal otvára cesty pre úplne novú generáciu skladacích bicyklov s cieľom dostať ľudí z áut na bicykle a napomôcť tak k ekologickejším mestá
Len máločo sa vyrovná pôžitku z riadenia bicykla. Naviac ide v súčasnosti o veľmi praktický spôsob dopravy. No v čoraz rušnejšom prostredí miest sa môže bicyklovanie stať oveľa komplikovanejším, keďže cyklisti musia často vyrovnať so zložitou dopravou. Vzrastá aj množstvo krádeží bicyklov. Riešenie sa črtá v podobe skladacích bicyklov, ktoré výborne zabezpečujú mobilitu v meste, keďže sa bez problémov dokážu vyrovnať s autami a prostriedkami verejnej dopravy. Projekt Bike Intermodal, ktorý je financovaný Európskou úniou, vyvinul prototyp nového skladacieho bicykla, ktorý váži len 7,5 kg a je ho možné zložiť do rozmerov 50 x 40 x 15 cm.
Ľahko sa uskladňuje, prenáša alebo jednoducho odloží do rohu reštaurácie, baru alebo kina. Jeho súčasti sú taktiež naplno recyklovateľné, čo znamená, že bicykel je priateľský k životnému prostrediu: od výroby počas celej doby používania a dokonca aj po nej!
„Bicykel je pre mesto úplne ideálny dopravný prostriedok. Všetky naše merania preukazujú, že na krátke vzdialenosti je to aj najrýchlejší spôsob dopravy. Navyše, bicykel neprodukuje hluk, škodlivé emisie a prakticky nezaberá miesto na parkovanie. Skladací bicykel z kufríka je produkt, ktorý cyklistickú dopravu posúva na novú úroveň a spája viaceré parametre dokopy – elektromobil aj skladačku. Pre Bratislavu ako mesto, ktoré sa mimoriadne intenzívne venuje elektromobilite aj cyklodoprave, je to ideálny produkt,“ uviedol Michal Feik, poradca primátora mesta Bratislava. Na realizáciu sú pripravené ďalšie úseky a tento rok sú v oblasti bratislavskej cyklodopravy kľúčové štyri projekty: Pribinova ulica, Trenčianska ulica, Devínska cesta (1. etapa, Tieňavy) a zavedenie automatickej požičovne mestských bicyklov. Zároveň sa mesto Bratislava pripravuje na realizáciu menších projektov ako je prepojenie existujúcich cyklotrás, či bodové opatrenia. Rovnako pracujú aj na projektových dokumentáciách.
Revolúcia v dizajne skladania bicyklov
Každý rok sa vyrobí približne 135 miliónov bicyklov, z čoho skladacie predstavujú približne 2 %.
„Pevnosť bicykla sme vylepšili znížením počtu komponentov a využitím najpevnejších, no zároveň najľahších materiálov ako je napríklad magnézium. Každá súčiastka je testovaná, je ju možné identifikovať a zrecyklovať. Náš výrobný proces sa zameriava na kontrolu kvality, životný cyklus produktu a silné environmentálne povedomie,“ uviedol Alessandro Belli.
Jadrom bicykla je predpätý rám, ktorý sa otvára a zatvára ako pristávacie klapky lietadla.
Vyrobený je z liateho hliníku alebo magnézia a lodných káblov. Start-up Bike Intermodal zvažuje v budúcnosti využitie karbónu na dodatočné zvýšenie pevnosti a zníženie váhy rámu. Na mieru vytvorený elektromotor, ktorý vyvinula partnerská firma Maxon Motor (člen siete BRAUN), podporuje mobilitu bez pridania nadmernej váhy pre bicykel. Vrátane motora je váha prototypu takmer polovičná v porovnaní s inými skladacími bicyklami bez motora. Ten zaberá asi 1/5 z celkovej veľkosti bicykla. Váha a veľkosť bicykla boli optimalizované vďaka testom priamo v teréne, ktoré navrhla Univerzita vo Florencii. Zrealizovali ich partneri projektu ATAF a LPP – poskytovatelia verejnej dopravy vo Florencii a Ľubľane. Štúdie založené na dotazníkoch a testoch s porovnateľnými skladacími bicyklami boli zrealizované za pomoci užívateľov, ktorí cestujú denne do práce na bicykloch a študentov. Výsledky pomohli objasniť rôzne elementy potrebné na zlepšenie užívateľnosti prototypu.
Vývoj produktu a uvedenie do predaja
Výskum projektu Bike Intermodal získal 1,58 mil. Eur z fondov Európskej únie pre podporu výskumu. Od zavŕšenia projektu pokračuje start-up v optimalizácii dizajnu a výrobných procesov bicykla a je pripravený uviesť svoj prototyp na trh. Spoločnosť aktuálne rokuje s potenciálnymi predajcami, ako aj s niektorými prominentnými zástupcami automobilového priemyslu. Podľa odhadov Belliho by verzia bicykla bez motora mohla stáť 800 € a 1 300 € model s motorom. Fixi-style verzia môže stať 500 €. Vzhľadom na to, že v európskych mestách žijú približne dve tretiny celkového obyvateľstva, a toto percentuálne zastúpenie sa neustále zvyšuje, je trhový potenciál pre mestský bicykel čoraz väčší.