Čoraz viac Slovákov sa zamýšľa nad tým, ako efektívne znížiť spotrebu vody a energie a skoncovať s nadbytočným odpadom. Ukázal to prieskum zameraný na život slovenských domácností a ich prístup k šetrnému životnému štýlu. IKEA si vybrala 20 slovenských a českých rodín z IKEA FAMILY, ktoré chcú s plytvaním skoncovať a inšpirovať tak ďalších smerom k šetrnejšej domácnosti. O svoje skúsenosti sa podelili prostredníctvom projektu Udržateľný domov.
Správať sa šetrne k našim peňaženkám aj prírode nemusí byť ničím náročné. Stačí len začať robiť každodenné činnosti, ako je umývanie riadu, varenie, skladovanie potravín alebo nakupovanie inak a o niečo lepšie. Aj preto vznikol projekt Šetrnejší domov, do ktorého sa zapojilo 20 českých a slovenských rodín.
„Do projektu sme vybrali členov IKEA FAMILY, o ktorých sme vedeli, že doma niečím plytvajú a radi by to zmenili. Pomohli sme im vybrať produkty, ktoré im v šetrení vodou, energiou i ku zníženiu množstva odpadov pomôžu a pripravili pre nich špeciálny workshop. Vďaka poznatkom z workshopu a výrobkom IKEA sa s nadšením pustili do dvojmesačného projektu,“ vysvetľuje princíp projektu Udržateľný domov manažér IKEA pre udržateľný rozvoj, Vladimír Víšek. Najväčšie príležitosti videli rodiny v znížení spotreby vody a energie, v obmedzení plytvania jedlom a znížení produkcie odpadu.
„Domácnosti sa snažíme pravidelne inšpirovať. Tentoraz sme dali priestor našim zákazníkom, aby niečo zmenili a prinášali tipy na základe vlastných príbehov stovkám ďalších domácností,“ vysvetľuje ďalej Vladimír Víšek.
Voda ako vzácnosť
Pitná voda tvorí len 3% svetových zásob vody a nevyhnutne ju potrebujeme k nášmu životu i ku všetkému, čo robíme. Napriek tomu pitnú vodu berieme v domácnosti ako samozrejmosť a otázka plytvania často prichádza na rad až na poslednom mieste. Prieskum, ktorý realizovala spoločnosť IKEA Bratislava v spolupráci s prieskumnou agentúrou Simply5[1] tiež odhalil, že takmer 90% slovenských domácností občas umýva riad nešetrne pod tečúcou vodou. Približne 40% týmto spôsobom umýva riad neustále a 39% slovenských domácností umýva riad prevažne v dreze.
Rozdiel medzi množstvom vody spotrebovanej počas jedného umývania riadu pod tečúcou vodou a v umývačke sa môže vyšplhať až na desiatky litrov. Spotreba vody sa pri umývaní pod tečúcou vodou líši od domácnosť k domácnosti a pohybuje sa medzi 30 litrami v tom najšetrnejšom prípade, až po 447 litrov za jedno umývanie riadu. V porovnaní s tým je na umytie riadu v umývačke potrebných oveľa menej litrov. Pri ekologickom programe možno dosiahnuť len 7,5 litra, priemerne je to litrov 10.
„Už dlhšie sa snažíme neplytvať vodou, ale vždy sa nájde priestor na ďalšie zlepšenie. Chceme to dotiahnuť do konca a odstrániť posledné chybičky. Napríklad za jeden týždeň len pri umývaní ovocia a zeleniny v našej rodine pretieklo 160 litrov vody. Okrem zadováženia si umývačky sme začali zachytávať vodu aj napríklad pri umývaní zeleniny, následne ju používame na zalievanie kvetov,“ dopĺňa jeden z účastníkov projektu Udržateľný domov Miloš Jašek.
Väčšina Slovákov myslí na šetrenie vody aj počas umývania zubov – ako ukázal prieskum na tému Vstávanie a ranné zvyky Slovákov, ktorý pripravila agentúra Perfect Crowd pre spoločnosť IKEA Bratislava[2], 57% pri umývaní zubov nemá pustenú vodu, čím šetria životné prostredie aj svoju peňaženku.
Žiadny úLED s energiami
Aj keď prieskum zameraný na život slovenských domácnosti z roku 2015 ukázal, že 95% Slovákov má záujem o zníženie energií, odhalil tiež, že 29% slovenských domácností stále svieti neúspornými žiarovkami. „Výmenou jednej takejto žiarovky za úspornú žiarovku s LED technológiou môžete ušetriť pri bežnom používaní až 10 eur ročne,” hovorí Vladimír Víšek. Často sa však ku zmene domácnosti nevedia odhodlať, boja sa veľkých investícií alebo sa mylne domnievajú, že žiarovky LED majú neprirodzené svetlo a dlho sa rozsvecujú. To je však problém len niektorých úsporných žiaroviek. Pre začiatok stačí výmena klasických žiaroviek za žiarovky LED, ktoré spotrebujú o 85% menej energie a vydržia 20-krát dlhšie.
Ďalšími veľkými „žrútmi“ energie bývajú staré chladničky, na ktorých ľahko vzniká námraza. Spotrebu energie zvyšuje aj nesprávne ukladanie potravín. Nikdy nevkladajte do chladničky jedlo, ktoré je ešte teplé. Zvyšuje to spotrebu energie a môže spôsobiť tvorbu námrazy.
Lepšie hospodáriť s energiami bolo cieľom rodiny Dluhoschových a hlavným dôvodom, prečo sa do projektu Udržateľný domov zapojili. Dluhoschovci majú zo zmien ozajstnú radosť, hlavne z novej chladničky, ktorá im ušetrí 92 eur za rok. „Už dlho sme neboli s deťmi na dovolenke, a preto by som s nimi chcela za ušetrené peniaze vyraziť niekam na predĺžený víkend,” hovorí Jana Dluhoschová.
Plytvanie jedlom začína už nakupovaním
Pozitívnym trendom v slovenských domácnostiach je uskladňovanie potravín. Až 87% Slovákov dáva pozor na správne skladovanie jedla vo svojej chladničke. Na druhej strane viac ako 60% rodín vyhadzuje zvyšky jedla v intervale minimálne 1x do mesiaca.
Najčastejším dôvodom, prečo jedlo končí v koši je, že je uskladnené neprehľadne, ľudia nevedia, kde čo majú a nádobám s potravinami často chýba popis. Potom sa ľahko stane, že otvoria dve rovnaké balenia potravín, alebo že nakúpia niečo zbytočne a potom to nestihnú všetko spotrebovať.
S plytvaním jedlom sa stretávali aj Durkáčovci. „V špajze sme mali skutočne veľký neporiadok, už sa to nedalo vydržať. Chceli sme zmeniť prístup k hospodáreniu v kuchyni a vďaka tomu tráviť viac času spolu,” vysvetľuje pán Durkáč. „Chladničku sme stihli vypratať počas jedného víkendu a zistili sme, koľko máme zrazu priestoru na potraviny. Odmenou nám bol nielen dobrý pocit, ale nová chladnička sa menej rosia a potraviny v nej vydržia dlhšie čerstvé.“
Královcom takisto začalo vadiť množstvo zbytočného odpadu doma a rozhodli sa to zmeniť. „Produkovali sme veľké množstvo odpadu a i keď sme sa snažili doma recyklovať, určite to nebolo ono,“ hovorí Matej Král. Navarené jedlo sa často pokazilo a boli tak nútení ho vyhodiť. Okrem toho nechávali deti veľké porcie nedojedeného jedla a týždenne tak išlo do koša 10 eur. Príležitosť videli v lepšom triedení a hospodárení s jedlom. Týmto sa im podarilo znížiť tvorbu odpadu o 4 koše týždenne menej a usporiť takmer 200 eur ročne z nevyhodených potravín.
Plytvanie jedlom však začína už pri samotnom nakupovaní. Zúčastnené rodiny sa s nami podelili o pár šikovných tipov, ako znížiť množstvo vyprodukovaného odpadu i našu ekologickú stopu:
- Keď idete nakupovať, skúste si vziať vlastné plátenné vrecko na ovocie a zeleninu. Znížite tak spotrebu tých plastových. To platí aj pre nákupnú tašku.
- Pri vybaľovaní potravín vyložte najprv celý nákup na stôl alebo na kuchynskú pracovnú dosku. Nebudete tak musieť mať počas ukladania potravín dlho otvorené dvere chladničky a vyhnete sa plytvaniu energiou.
- Ak kupujete mäso u mäsiara, vezmite si so sebou rovno plastové nádoby, do ktorých vám mäso uloží. Mäsiarovi to ušetrí jedno igelitové vrecko a vám doma prácu.
- Ak si radi objednávate jedlo zo svojej obľúbenej reštaurácie, dohodnite sa s nimi, aby vám ho privážali vo vašej vlastnej nádobe. Ak by ste si objednali každý týždeň jedno jedlo, postavili by ste z klasických bielych nádob vežu vysokú 3,5 metra.
- Keď oplachujete zeleninu, zachytávajte použitú vodu. Môžete využiť na zalievanie kvetov a byliniek.
- Naučte sa správne skladovať potraviny. Vydržia vám oveľa dlhšie a nebudete musieť zbytočne vyhadzovať to, čo ste nestihli využiť. Spotrebovať sa pritom často dajú aj tie časti zeleniny, ktoré bežne končia v koši. Vedeli ste, že z mrkvovej vňate sa dá urobiť výborné pesto? Ako správne skladovať potraviny sa dozviete tu.
- Kompostovať môžete, aj keď nemáte záhradu. Celkom ľahko sa dá vyrobiť domáci vermikompostér a z neho získať produkt na výživu balkónových či izbových rastlín. Alebo sa aspoň vo svojom okolí poobzerajte po smetiaku na bioodpad.
- Vykurovacie telesá nikdy nezakrývajte a nestavajte k nim nábytok. Zamedzíte tak zbytočným stratám tepla.
- Vymeňte klasické vodné batérie za tie s perlátorom. Miešajú vodu so vzduchom a tým znižujú spotrebu vody až o 50%. Nižšieho tlaku v kohútiku si navyše ani nevšimnete.
[1] Prieskum bol realizovaný v spolupráci spoločnosti IKEA Bratislava a agentúry Simply5 na reprezentatívnej vzorke 500 domácností Slovenskej republiky v auguste 2014 a v januári 2015. Viac informácií tu: http://www.ikea.com/sk/sk/about_ikea/newsitem/PR_vysledky_prieskumu_trvalej_udrzatelnosti_2015.
[2] Prieskum prebiehal v spolupráci so spoločnosťou IKEA Bratislava a agentúrou Perfect Crowd na reprezentatívnej vzorke 1 000 obyvateľov Slovenska v júli 2014. Viac informácií tu: http://www.ikea.com/sk/sk/about_ikea/newsitem/PR_prieskum_o_ranach_Slovakov.