Z aktuálnej analýzy spoločnosti CRIF – Slovak Credit Bureau vyplýva, že rozpočtované príjmy samospráv a nimi zriadených rozpočtových organizácií sa v roku 2014 podieľali na celkovom objeme ich príjmov 95,5 %. Zvyšných 4,5 % predstavovali nerozpočtované príjmy (z podnikateľskej činnosti, zariadení školského stravovania a iné nerozpočtované príjmy). Z celkového objemu výdavkov tvorili rozpočtované výdavky 95,2 % a nerozpočtované výdavky 4,8 %. Celkové rozpočtované príjmy dosiahnuté k 31. 12. 2014 vo výške 3 847,4 mil. eur boli o 1,53 % vyššie ako príjmy očakávané v rozpočtoch schválených zastupiteľstvami miest a obcí. Na celkových príjmoch sa 80,75 % podieľali bežné príjmy, 8,89 % kapitálové príjmy a 10,36 % príjmy z finančných operácií.
„Pozitívnym javom v oblasti príjmov bol nárast daňových príjmov v porovnaní s rokom 2013 o 4,43 % a v rámci nich medziročné zvýšenie objemu výnosov dane z príjmov fyzických osôb poukázaného samosprávam (tzv. podielových daní)o 6,03 %. Zatiaľ čo v roku 2013 pripadalo na 1 obyvateľa SR 226,45 eur podielových daní, v roku 2014 to bolo 239,86 eur,“ uvádza Jana Marková, hlavná analytička spoločnosti.Napriek zvýšeniu podielu samospráv na vybranej dani z príjmov fyzických osôb v roku 2014 na
67 % (v rokoch 2012 – 2013 to bolo 65,4 %) a v roku 2015 na 68,5 %, považujú obce a mestá za jednu z podmienok svojho rozvoja a stabilizácie príjmov vrátenie podielových daní na úroveň spred roka 2012, t. j. na 70,3 %. Bankové úvery, ostatné úvery a pôžičky tvorili v roku 2014 takmer 56 % z finančných príjmov samospráv, ale žiadna z nich neemitovala komunálne dlhopisy.
Celkové rozpočtované výdavky dosiahnuté k 31. 12. 2014 vo výške 3 669,4 mil. eur boli o 2,42 % nižšie ako výdavky očakávané v schválených rozpočtoch. Na celkových výdavkoch sa 77,86 % podieľali bežné výdavky, 15,99% kapitálové výdavky a 6,15 % finančné výdavky. „Vývoj objemu kapitálových výdavkov municipalít za SR celkom potvrdil, že nie všetky samosprávy vo volebnom roku výrazne investovali a celkové kapitálové výdavky boli dokonca nižšie ako v roku 2012. Na 1 obyvateľa SR pripadali v roku 2014 kapitálové výdavky vo výške 108,22 eur,“ vysvetľuje Jana Marková.
Z analýzy spoločnosti CRIF – Slovak Credit Bureau ďalej vyplýva, že rozpočtové hospodárenie samospráv (rozdiel príjmov a výdavkov bežného a kapitálového rozpočtu) skončilo celkovo k 31. 12. 2014 s prebytkom 5,1 mil. eur. Po započítaní príjmových a výdavkových finančných operácií bol účtovný prebytok samospráv vo výške 178 mil. eur. Pri vyčíslení výsledku hospodárenia nebola použitá metodika ESA 2010 (úpravy schodku alebo prebytku rozpočtu o zmenu stavu vybraných položiek záväzkov a pohľadávok, časové rozlíšenie daní a úrokov). V roku 2014 bol zavedený ozdravný režim iba v obci Jabloň, nútená správa zavedená nebola. Hospodárenie mestskej časti Bratislava – Devín pokračovalo v režime nútenej správy aj v roku 2014, pričom kompetencie prešli z Ministerstva financií SR na Bratislavu hlavné mesto.
Podkladom pre analýzu boli údaje o príjmoch a výdavkoch k 31. 12. 2014 za 2 911 municipalít
(Finančný výkaz o plnení rozpočtu a o nerozpočtovaných pohyboch na účtoch subjektu verejnej správy nepredložilo v stanovenom termíne 15 samospráv) a nimi zriadených 2 221 rozpočtových organizácií. K 31. 12. 2013 boli spracované údaje za 2 921 municpalít a 2 186 rozpočtových organizácií.
Rozpočtované príjmy samospráv.
Rozpočtované príjmy samospráv a nimi zriadených rozpočtových organizácií tvorili v roku 2014 až 95,5 % z celkového objemu ich príjmov. Zvyšných 4,5 % predstavovali nerozpočtované príjmy (z podnikateľskej činnosti, zariadení školského stravovania a iné nerozpočtované príjmy). Vzhľadom k prvému spracovaniu údajov za municipality s možnosťou identifikovať rozpočtované príjmy neboli analyzované medziročné zmeny celkových príjmov, nedaňových príjmov, grantov a transferov (za rok 2013 boli k dispozícii vrátane nerozpočtovaných príjmov).
V rozpočtoch schválených zastupiteľstvami miest a obcí sa očakávali pre rok 2014 celkové rozpočtované príjmy (bežné, kapitálové, z finančných operácií) vo výške 3 789,4 mil. eur. V priebehu roka sa síce zmenami v rozpočtoch tieto očakávania zvýšili na 4 141 mil. eur, avšak v skutočnosti dosiahli 3 847,4 mil. eur.
V bežných rozpočtoch schválené rozpočtované príjmy vo výške 2 923,3 mil. eur boli počas roka zvýšené na 3 094,4 mil. eur a sumou dosiahnutou k 31. 12. 2014 vo výške 3 106,9 mil. eur sa podieľali na celkových rozpočtovaných príjmoch 80,75 %. V kapitálových rozpočtoch očakávané príjmy v objeme 543,8 mil. eur boli zmenami v rozpočtoch znížené na 533,3 mil. eur. Skutočne dosiahnutým objemom 342 mil. eur boli o cca 200 mil. eur nižšie oproti plánovej výške a na celkových rozpočtovaných príjmoch sa podieľali 8,89 %. Predpokladané príjmy z finančných operácií vo výške 322,3 mil. eur sa počas roka korekciami zvýšili na 513,2 mil. eur a
k 31. 12. 2014 dosiahli 398,5 mil. eur a podiel na celkových príjmoch 10,36 %.
Na 1 obyvateľa SR (k 31. 12. 2014 ŠÚ SR uvádza 5 421 349 obyvateľov) pripadalo v priemere 709,67 eur celkových rozpočtovaných príjmov, z toho 573,09 eur tvorili bežné príjmy, 63,08 eur kapitálové príjmy a 73,50 eur finančné príjmy. Objem celkových príjmov (za rok 2013 vrátane nerozpočtovaných príjmov) a jednotlivých druhov príjmov (daňové príjmy a v rámci nich podielové dane z príjmov fyzických osôb, nedaňové príjmy, granty a transfery, finančné príjmy) obsahuje tabuľka č. 1.
Tabuľka č. 1: Výška a štruktúra celkových príjmov municipalít (vrátane ich rozpočtových organizácií)
Objem a štruktúra celkových príjmov municipalít v SR | rok 2013 | rok 2014 | rok 2014/ rok 2013 v % | ||
v € | v % | v € | v % | ||
Daňové | 1 721 500 773 | 44,56 | 1 797 688 088 | 46,72 | 4,43 |
– výnos dane z príjmov poukázaný územnej samospráve | 1 226 436 142 | 31,75 | 1 300 385 198 | 33,80 | 6,03 |
Nedaňové | 618 645 795,02* | 16,01 | 457 358 257 | 11,89 | / |
Granty a transfery | 1 261 738 682,62* | 32,66 | 1 193 874 826 | 31,03 | / |
Finančné | 261 363 792 | 6,77 | 398 467 387 | 10,36 | 52,46 |
Príjmy spolu | 3 863 249 042* | 100,00 | 3 847 388 558 | 100,00 | / |
zdroj: CRIF – Slovak Credit Bureau, s. r. o.; *príjmy vrátane nerozpočtovaných príjmov
Najväčší podiel na celkových rozpočtovaných príjmoch majú dlhodobo daňové príjmy (sú primárne určené na financovanie originálnych kompetencií municipalít a tvoria ich podiely na daniach v správe štátu a miestne dane). Ich objem sa v roku 2014 zvýšil oproti roku 2013 o 4,43 % a na 1 obyvateľa SR pripadalo 331,59 eur (v roku 2013 to bolo 317,86 eur). Zároveň medziročne vzrástol podiel daňových príjmov na celkových príjmoch o 2,16 percentuálnych bodov, na 46,72 %.
Zmeny v objeme daňových príjmov rovnako ako predchádzajúcich rokoch v rozhodujúcej miere ovplyvnil vývoj tzv. podielových daní, t. j. výnosu dane z príjmov fyzických osôb poukázaného územnej samospráve. Suma podielových daní medziročne vzrástla o 6,03 % a ich podiel na daňových príjmoch (72,34 %) sa oproti roku 2013 (71,24 %) zvýšil o 1,10 percentuálnych bodov. Zatiaľ čo v roku 2013 pripadalo na 1 obyvateľa SR 226,45 eur podielových daní, v roku 2014 to bolo 239,86 eur. Podielové dane nerástli rovnomerne v samosprávach všetkých krajov (podrobnejšie v tabuľke č. 2), najväčším tempom sa zvýšili v Meste Košice (o 9,68 %) a v Banskobystrickom kraji (o 7,41 %), najpomalším tempom v Nitrianskom kraji (o 3,58 %) a v Bratislave hlavnom meste (o 4,25 %). Napriek zvýšeniu podielu samospráv na vybranej dani z príjmov fyzických osôb v roku 2014 na 67 % (v rokoch 2012 – 2013 to bolo 65,4 %) a v roku 2015 na 68,5 %, považujú obce a mestá za jednu z podmienok svojho rozvoja a stabilizácie príjmov vrátenie podielových daní na úroveň spred roka 2012, t. j. na 70,3 %.
Tabuľka č. 2: Vývoj objemu výnosu dane z príjmov fyzických osôb za samosprávy podľa krajov
Príjmy municipalít z podielových daní v krajoch | rok 2013 | rok 2014 | rok 2014/ rok 2013 v % |
v € | v € | ||
Bratislavský kraj | 85 896 201 | 91 738 643 | 6,80 |
Trnavský kraj | 117 285 084 | 123 856 180 | 5,60 |
Trenčiansky kraj | 127 311 812 | 135 054 933 | 6,08 |
Nitriansky kraj | 141 464 336 | 146 524 103 | 3,58 |
Žilinský kraj | 163 470 111 | 172 737 846 | 5,67 |
Banskobystrický kraj | 139 660 346 | 150 009 198 | 7,41 |
Prešovský kraj | 187 292 567 | 199 913 578 | 6,74 |
Košický kraj | 123 231 665 | 130 978 093 | 6,29 |
Bratislava hlavné mesto | 89 912 918 | 93 734 535 | 4,25 |
Mesto Košice | 50 911 102 | 55 838 089 | 9,68 |
zdroj: CRIF – Slovak Credit Bureau, s. r. o.
Druhý najvyšší podiel na celkových príjmoch, 31,03 %, mali v roku 2014 granty a transfery (tvoria ich najmä príjmy zo štátneho rozpočtu určené na financovanie preneseného výkonu štátnej správy a prostriedky z Európskej únie), z ktorých na 1 obyvateľa SR pripadalo 220,22 eur.
S väčším odstupom, s podielom 11,89 %, nasledovali nedaňové príjmy (tvoria ich najmä príjmy z podnikania, vlastníctva majetku, administratívne a iné poplatky a platby, kapitálové príjmy – najmä príjmy z predaja majetku a úroky z vkladov), z ktorých na 1 obyvateľa SR pripadalo 84,36 eur.
Oproti roku 2013 najviac, o 52,46 %, vzrástli finančné príjmy (tvoria ich predovšetkým prostriedky z prijatých úverov, pôžičiek a návratných finančných výpomocí, prevody prostriedkov z peňažných fondov, zostatok prostriedkov z predchádzajúcich rokov), čo bolo sprevádzané aj zvýšením ich podielu na celkových príjmoch o 3,59 percentuálnych bodov. Na 1 obyvateľa SR pripadalo 73,50 eur. Podiel bankových úverov, ostatných úverov a pôžičiek sa na objeme finančných príjmov zvýšil z 53,35 % v roku 2013 na 55,67 % v roku 2014. Žiadna zo samospráv neemitovala komunálne dlhopisy za účelom získania finančných prostriedkov.
Rozpočtované výdavky samospráv.
Rozpočtované výdavky samospráv a nimi zriadených rozpočtových organizácií tvorili v roku 2014 až 95,2 % z celkového objemu ich výdavkov. Zvyšných 4,8 % predstavovali nerozpočtované výdavky (z podnikateľskej činnosti, zariadení školského stravovania a iné nerozpočtované výdavky). Vzhľadom k prvému spracovaniu údajov za municipality s možnosťou identifikovať rozpočtované výdavky neboli analyzované medziročné zmeny celkových výdavkov, bežných a kapitálových výdavkov (za rok 2013 boli k dispozícii vrátane nerozpočtovaných výdavkov).
V rozpočtoch schválených zastupiteľstvami miest a obcí sa očakávali pre rok 2014 celkové rozpočtované výdavky (bežné, kapitálové, z finančných operácií) vo výške 3 760,6 mil. eur. V priebehu roka sa síce zmenami v rozpočtoch tieto očakávania zvýšili na 4 082,4 mil. eur, avšak v skutočnosti dosiahli 3 669,4 mil. eur. Na 1 obyvateľa SR pripadalo 676,85 eur celkových výdavkov. Objem celkových výdavkov (za rok 2013 vrátane nerozpočtovaných výdavkov) a jednotlivých druhov výdavkov (bežné výdavky, kapitálové výdavky, výdavky z finančných operácií) obsahuje tabuľka č. 3.
V bežných rozpočtoch schválené rozpočtované výdavky vo výške 2 753 mil. eur boli počas roka zvýšené na 2 938,4 mil. eur a sumou dosiahnutou k 31. 12. 2014 vo výške 3 669,4 mil. eur sa podieľali na celkových rozpočtovaných výdavkoch 77,86 %. Bežné výdavky zahŕňajú najmä platby za mzdy, platy, tovary a služby, poistné a bežné transfery – najmä príspevky a dotácie jednotlivcom, neziskovým právnickým osobám, príspevkovým organizáciám, rozpočtovým organizáciám, splátky úrokov a ostatné platby (nie istinu) súvisiace s úvermi. Na 1 obyvateľa SR pripadalo 527,01 eur bežných výdavkov.
Tabuľka č. 3: Výška a štruktúra celkových výdavkov municipalít (vrátane ich rozpočtových organizácií)
Objem a štruktúra celkových výdavkov municipalít v SR | rok 2013 | rok 2014 | rok 2014/ rok 2013 v % | ||
v € | v % | v € | v % | ||
Bežné | 2 926 117 406* | 79,74 | 2 857 127 568 | 77,86 | / |
Kapitálové | 576 945 534* | 15,72 | 586 666 011 | 15,99 | / |
Finančné | 176 771 738 | 4,82 | 225 651 851 | 6,15 | 27,65 |
Výdavky spolu | 3 679 834 677* | 100,28 | 3 669 445 430 | 100,00 | / |
zdroj: CRIF – Slovak Credit Bureau, s. r. o.; *výdavky vrátane nerozpočtovaných výdavkov
V kapitálových rozpočtoch očakávané výdavky v objeme 781,2 mil. eur boli zmenami v rozpočtoch zvýšené na 881,9 mil. eur. Skutočne dosiahnutým objemom 586,7 mil. eur boli ale o cca 200 mil. eur nižšie oproti plánovej výške (obdobne ako kapitálové príjmy) a na celkových rozpočtovaných výdavkoch sa podieľali 15,99%. Kapitálové výdavky zahŕňajú napr. výdavky na obstaranie hmotného a nehmotného majetku a kapitálové transfery jednotlivcom, neziskovým právnickým osobám, príspevkovým a rozpočtovým organizáciám na nadobudnutie kapitálových aktív alebo kompenzáciu ich poškodenia. Vývoj ich objemu za municipality v SR celkom potvrdil, že nie všetky samosprávy vo volebnom roku výrazne investovali a celkové kapitálové výdavky boli dokonca nižšie ako v roku 2012. Na 1 obyvateľa SR pripadali v roku 2014 kapitálové výdavky vo výške 108,22 eur a v grafe č. 1 je zobrazená výška kapitálových výdavkov na 1 obyvateľa za samosprávy podľa krajov.
Graf č. 1: Kapitálové výdavky na 1 obyvateľa za samosprávy podľa krajov v roku 2014 v eurách
zdroj: CRIF – Slovak Credit Bureau, s. r. o.
Predpokladané výdavky z finančných operácií vo výške 226,5 mil. eur sa počas roka korekciami zvýšili na 262,2 mil. eur a k 31. 12. 2014 dosiahli 225,7 mil. eur a podiel na celkových výdavkoch 6,15 %. Finančné výdavky (zahŕňajú najmä splácanie istiny z úverov, finančného lízingu a iné finančné operácie) sa medziročne zvýšili o 27,65 %, čo bolo sprevádzané aj zvýšením ich podielu na celkových výdavkoch o 1,35 percentuálnych bodov. V rokoch 2013 a 2014 cca
91 % z ich objemu tvorili výdavky určené na splácanie istiny z úverov. Na 1 obyvateľa SR pripadalo 41,62 eur finančných výdavkov.
Výsledok rozpočtového hospodárenia samospráv.
Rozpočtové hospodárenie samospráv (rozdiel príjmov a výdavkov bežného a kapitálového rozpočtu), ktoré v stanovenom termíne predložili Finančný výkaz o plnení rozpočtu a o nerozpočtovaných pohyboch na účtoch subjektu verejnej správy (15 samospráv ho nepredložilo) skončilo celkovo k 31. 12. 2014 s prebytkom 5,1 mil. eur. Po započítaní príjmových a výdavkových finančných operácií bol účtovný prebytok samospráv vo výške 178 mil. eur (tabuľka č. 4). Pri vyčíslení výsledku hospodárenia nebola použitá metodika ESA 2010 (úpravy schodku alebo prebytku rozpočtu o zmenu stavu vybraných položiek záväzkov a pohľadávok, časové rozlíšenie daní a úrokov). V roku 2014 bol zavedený ozdravný režim iba v obci Jabloň, nútená správa zavedená nebola. Hospodárenie mestskej časti Bratislava – Devín pokračovalo v režime nútenej správy aj v roku 2014, pričom kompetencie prešli z Ministerstva financií SR na Bratislavu hlavné mesto.
V súhrne sme za samosprávy ani jedného kraja nezaznamenali schodok rozpočtového hospodárenia. Výsledok bežného rozpočtu (rozdielu bežných príjmov a bežných výdavkov) municipalít bol prebytkový vo výške 249,8 mil. eur a z dôvodu výrazne vyšších kapitálových výdavkov v porovnaní s kapitálovými príjmami bol výsledok kapitálového rozpočtu schodkový v čiastke -244,7 mil. eur. Vyšší príjem v porovnaní s výdavkami o 172,8 mil. eur mali samosprávy z finančných operácií.
Tabuľka č. 4: Výška salda celkového rozpočtu a jednotlivých častí rozpočtov za municipality v SR
saldo rozpočtov za municipality spolu v € | rok 2013 | rok 2014 | rok 2014/ rok 2013 v % |
SR celkom | 183 414 365* | 177 943 128 | / |
bežný rozpočet | 259 804 271* | 249 800 276 | / |
kapitálový rozpočet | -160 981 961* | -244 672 684 | / |
finančné operácie | 84 592 054 | 172 815 536 | 104,29 |
zdroj: CRIF – Slovak Credit Bureau, s. r. o.; *príjmy a výdavky vrátane nerozpočtovaných výdavkov