Z aktuálnej analýzy spoločnosti CRIF – Slovak Credit Bureau vyplýva, že súhrnné výsledky hospodárenia samospráv sa za prvý štvrťrok 2014 zhoršili.Prebytok celkového rozpočtového hospodárenia municipalít (bez uplatnenia metodiky ESO 95) sa medziročne znížil o 13,13 % ako dôsledok rýchlejšieho tempa rastu celkových výdavkov (o 3,31 %) v porovnaní s pomalším tempom rastu celkových príjmov (o 0,31 %). Po vylúčení finančných operácií prebytok rozpočtového hospodárenia klesol oproti prvému štvrťroku 2013 o 19,24 %.
Situácia v jednotlivých samosprávach nebola rovnaká. Na rozdiel od celkového vývoja za municipality v SR sa účtovný prebytok rozpočtového hospodárenia medziročne zvýšil v Meste Košice a v súhrne za samosprávy Bratislavského kraja. Schodok rozpočtového hospodárenia nebol v prvom štvrťroku 2013 a 2014 zaznamenaný ani v jednom kraji.
Z analýzy spoločnosti CRIF – Slovak Credit Bureau ďalej vyplýva, že medziročne sa znížil prebytok v bežnej časti rozpočtu (o 23,45 %) ako dôsledok poklesu bežných príjmov
(o 2,42 %) na jednej strane a rastu bežných výdavkov (o 2,97 %) na druhej strane. Naopak pozitívne sa vyvíjal schodok kapitálového rozpočtu, ktorý sa medziročne znížil o 64,68 % z dôvodu rýchlejšieho tempa rastu kapitálových príjmov (o 33,77 %) v porovnaní s pomalším rastom kapitálových výdavkov (o 10,20 %). Po 2 rokoch útlmu a znižovania kapitálových výdavkov samosprávy zvýšili svoje investičné aktivity aj financovanie z cudzích zdrojov. Prebytok vo finančných operáciách vzrástol o 43,99 %.
Negatívnym javom v oblasti bežných príjmov bolo medziročné zníženie objemu výnosov dane z príjmov fyzických osôb poukázaného samosprávam (tzv. podielových daní) o
1,17 %. Ich objem bol nižší aj napriek tomu, že príjem z podielových daní, ktorý bol v rokoch 2012 a 2013 vo výške 65,4 %, sa v roku 2014 zvýšil na 67 %. Za jednu zo základných podmienok rozvoja obcí a stabilizácie príjmov považujú samosprávy vrátenie podielových daní na úroveň spred roka 2012, t. j. na 70,3 %.
Podkladom pre analýzu boli údaje o príjmoch a výdavkoch k 31. 3. 2014 za 2 920 municipalít a
2 203 nimi zriadených rozpočtových organizácií a k 31. 3. 2013 za 2 912 municipalít a 2 075 rozpočtových organizácií. Výsledkom analýzy sú súhrnné údaje za municipality v SR celkom, resp. za municipality podľa krajov a osobitne za Bratislavu hlavné mesto a Mesto Košice, ktoré majú z hľadiska ich financovania štatút kraja.
Údaje za municipality v SR celkom – príjmy.
Celkové príjmy (vrátane príjmových finančných operácií) municipalít (vrátane ich rozpočtových organizácií) dosiahli za prvý štvrťrok 2014 hodnotu 931 413 961,23 € a oproti rovnakému obdobiu minulého roka sa zvýšili iba veľmi mierne, o 0,31 %. Príjmy bežných rozpočtov municipalít sa vyvíjali negatívne – medziročne poklesli o 2,42 %, príjmy kapitálových rozpočtov po 2 rokoch, kedy sme zaznamenávali ich znižovanie, vzrástli o 33,77 % a príjmové finančné operácie sa tiež po obdobiach poklesu zvýšili o 11,95 %.
Vývoj celkových príjmov a jednotlivých druhov príjmov (daňové príjmy a v rámci nich podielové dane z príjmov fyzických osôb, nedaňové príjmy, granty a transfery, finančné príjmy) obsahuje tabuľka č. 1. Najväčší podiel na celkových príjmoch majú dlhodobo daňové príjmy, nasledujú granty a transfery, nedaňové príjmy a finančné príjmy.
Objem daňových príjmov (sú primárne určené na financovanie originálnych kompetencií municipalít a tvoria ich podiely na daniach v správe štátu a miestne dane) sa v prvom štvrťroku 2014 zvýšil oproti prvému štvrťroku 2013 o 2,90 % a zároveň veľmi mierne, o 1,23 percentuálnych bodov, vzrástol aj ich podiel na celkových príjmoch.
Tabuľka č. 1: Vývoj výšky a štruktúry celkových príjmov municipalít (vrátane ich rozpočtových organizácií)
Objem a štruktúra celkových príjmov municipalít v SR | 1. Q 2013 | 1. Q 2014 | 1. Q 2014/ 1. Q 2013 v % | ||
v € | v % | v € | v % | ||
Daňové | 440 876 870 | 47,48 | 453 650 274 | 48,71 | 2,90 |
– výnos dane z príjmov poukázaný územnej samospráve | 371 505 570 | 40,01 | 367 165 565 | 39,42 | -1,17 |
Nedaňové | 140 570 625 | 15,14 | 144 224 384 | 15,48 | 2,60 |
Granty a transfery | 295 656 303 | 31,84 | 275 990 848 | 29,63 | -6,65 |
Finančné | 51 404 653 | 5,54 | 57 548 454 | 6,18 | 11,95 |
Príjmy spolu | 928 508 450 | 100,00 | 931 413 961 | 100,00 | 0,31 |
zdroj: CRIF – Slovak Credit Bureau, s. r. o.
Vývoj objemu daňových príjmov v rozhodujúcej miere ovplyvňuje vývoj objemu tzv. podielových daní, t. j. výnosu dane z príjmov fyzických osôb poukázaného územnej samospráve. Ich podiel na daňových príjmoch (80,94 %) poklesol oproti prvému štvrťroku 2013 (84,27 %) o 3,33 percentuálnych bodov. Medziročne sa o 1,17 %znížil aj objem podielových daní poukázaných samosprávam aj napriek tomu, že príjem z podielových daní, ktorý bol v rokoch 2012 a 2013 vo výške 65,4 %, sa v roku 2014 podľa aktuálneho znenia zákona č. 564/2004 Z. z. o rozpočtovom určení výnosu danej z príjmov územnej samospráve zvýšil na 67 %.
Objem grantov a transferov (tvoria ich najmä príjmy zo štátneho rozpočtu určené na financovanie preneseného výkonu štátnej správy a prostriedky z Európskej únie) medziročne poklesol o 6,65 %, čo bolo sprevádzané aj znížením ich podielu na celkových príjmoch o 2,21 percentuálnych bodov.
Okrem daňových príjmov medziročne, ale pomalším tempom o 2,60 %, vzrástli nedaňové príjmy (tvoria ich najmä príjmy z podnikania, vlastníctva majetku, administratívne a iné poplatky a platby, kapitálové príjmy – najmä príjmy z predaja majetku a úroky z vkladov), čo sa prejavilo vo veľmi miernom zvýšení ich podielu na celkových príjmoch o 0,34 percentuálneho bodu.
Oproti prvému štvrťroku 2013 najviac, o 11,95 %, vzrástli finančné príjmy (tvoria ich predovšetkým prostriedky z prijatých úverov, pôžičiek a návratných finančných výpomocí). Zvýšenie financovania aktivít samospráv z cudzích zdrojov bolo sprevádzané nárastom podielu finančných príjmov na celkových príjmoch o 0,64 percentuálneho bodu.
Údaje za municipality podľa krajov – príjmy.
Napriek veľmi miernemu nárastu celkových príjmov municipalít v SR poklesli oproti prvému štvrťroku 2013 celkové príjmy v súhrne za samosprávy v šiestich krajoch – najviac v Trnavskom kraji (o 8,75 %), v Trenčianskom kraji (o 7,66 %) a v Bratislave hlavnom meste (o 7,38 %), v menšej miere v Žilinskom kraji (o 3,20 %) a v Košickom kraji (o 1,27 %), najmenej v Banskobystrickom kraji (o 0,38 %). V ostatných krajoch celkové príjmy medziročne vzrástli, avšak s rozdielnou intenzitou (tabuľka č. 2). Výrazne najväčší nárast sme zaznamenali v Meste Košice (o 33,53 %), menší v Bratislavskom kraji (o 15,31 %) a v Prešovskom kraji (o 4,93 %) a naopak najmenší nárast bol v Nitrianskom kraji (o 0,82 %).
S rozdielnou tendenciou sa medziročne zmenil pre samosprávy objem výnosu dane z príjmov fyzických osôb (tabuľka č. 2). Medzi jednotlivými municipalitami existujú rozdiely v objeme dane, ktorá im je následne prerozdeľovaná, podľa toho ako spĺňajú stanovené kritériá.
Napriek poklesu objemu podielových daní v SR celkom sme zaznamenali ich medziročný nárast v súhrne za samosprávy v Bratislavskom kraji (o 5,20 %), v Banskobystrickom kraji (o 0,33 %) a v Meste Košice (o 0,06 %). Oproti prvému štvrťroku 2013 najvyšším tempom poklesli podielové dane v Bratislave hlavnom meste (o 5,03 %) a naopak najmenší pokles bol v Košickom kraji
(o 0,73 %) a v Prešovskom kraji (o 0,97 %). Najväčší podiel výnosu dane z príjmov fyzických osôb na celkových príjmoch mala v prvom štvrťroku 2014 Bratislava hlavné mesto (47,23 %) a v prvom štvrťroku 2013 Mesto Košice (47,87 %), naopak najmenší podiel mali v prvom štvrťroku 2014 samosprávy Bratislavského kraja (34,64 %) a v predchádzajúcom roku Trnavského kraja
(34,63 %).
Tabuľka č. 2: Vývoj celkových príjmov municipalít (vrátane ich rozpočtových organizácií) a vývoj objemu a podielu výnosu dane z príjmov fyzických osôb na celkových príjmoch za jednotlivé kraje
Výnosy dane z príjmov poukázaných územnej samospráve a celkové príjmy municipalít za jednotlivé kraje | 1. Q 2013 | 1. Q 2014 | 1. Q 2014/ 1. Q 2013 v % | |||
v € | v % | v € | v % | |||
Bratislavský kraj | Výnos dane z príjmov FO | 24 604 476 | 37,97 | 25 883 716 | 34,64 | 5,20 |
Príjmy spolu | 64 800 879 | 100,00 | 74 720 303 | 100,00 | 15,31 | |
Trnavský kraj | Výnos dane z príjmov FO | 35 758 164 | 34,63 | 34 926 826 | 37,06 | -2,32 |
Príjmy spolu | 103 271 644 | 100,00 | 94 235 320 | 100,00 | -8,75 | |
Trenčiansky kraj | Výnos dane z príjmov FO | 38 686 964 | 40,75 | 38 053 280 | 43,41 | -1,64 |
Príjmy spolu | 94 944 104 | 100,00 | 87 668 149 | 100,00 | -7,66 | |
Nitriansky kraj | Výnos dane z príjmov FO | 42 863 653 | 40,25 | 42 034 251 | 39,15 | -1,93 |
Príjmy spolu | 106 503 720 | 100,00 | 107 379 407 | 100,00 | 0,82 | |
Žilinský kraj | Výnos dane z príjmov FO | 49 881 712 | 44,00 | 48 626 834 | 44,32 | -2,52 |
Príjmy spolu | 113 356 226 | 100,00 | 109 723 857 | 100,00 | -3,20 | |
Banskobystrický kraj | Výnos dane z príjmov FO | 41 987 867 | 39,00 | 42 127 260 | 39,27 | 0,33 |
Príjmy spolu | 107 673 799 | 100,00 | 107 267 365 | 100,00 | -0,38 | |
Prešovský kraj | Výnos dane z príjmov FO | 57 163 686 | 40,19 | 56 609 393 | 37,93 | -0,97 |
Príjmy spolu | 142 217 766 | 100,00 | 149 230 377 | 100,00 | 4,93 | |
Košický kraj | Výnos dane z príjmov FO | 36 809 578 | 36,06 | 36 540 859 | 36,26 | -0,73 |
Príjmy spolu | 102 068 318 | 100,00 | 100 774 472 | 100,00 | -1,27 | |
Bratislava hlavné mesto | Výnos dane z príjmov FO | 27 768 878 | 46,06 | 26 373 158 | 47,23 | -5,03 |
Príjmy spolu | 60 291 108 | 100,00 | 55 841 808 | 100,00 | -7,38 | |
Mesto Košice | Výnos dane z príjmov FO | 15 980 592 | 47,87 | 15 989 988 | 35,87 | 0,06 |
Príjmy spolu | 33 380 886 | 100,00 | 44 572 904 | 100,00 | 33,53 |
zdroj: CRIF – Slovak Credit Bureau, s. r. o.
Údaje za municipality v SR celkom – výdavky.
Celkové výdavky (vrátane finančných operácií) municipalít (vrátane ich rozpočtových organizácií) dosiahli za prvý štvrťrok 2014 hodnotu 784 166 566,29 € a v porovnaní s prvým štvrťrokom 2013, kedy boli vo výške 759 008 683,05 €, vzrástli o 3,31 % (tabuľka č. 3). Dlhodobo výrazne najväčší podiel na celkových výdavkoch majú bežné výdavky, s veľkým odstupom nasledujú kapitálové výdavky a najmenší podiel majú finančné výdavky.
Bežné výdavky (zahŕňajú najmä platby za mzdy, platy, tovary a služby, poistné a bežné transfery – najmä príspevky a dotácie jednotlivcom, neziskovým právnickým osobám, príspevkovým organizáciám, rozpočtovým organizáciám, splátky úrokov a ostatné platby (nie istinu) súvisiace s úvermi) sa síce medziročne zvýšili o 2,97 %, ale ich podiel na celkových výdavkoch veľmi mierne poklesol o 0,29 percentuálneho bodu.
Tabuľka č. 3: Vývoj výšky a štruktúry celkových výdavkov municipalít (vrátane ich rozpočtových organizácií) v SR celkom
Objem a štruktúra celkových výdavkov municipalít v SR | 1. Q 2013 | 1. Q 2014 | 1. Q 2014/ 1. Q 2013 v % | ||
v € | v % | v € | v % | ||
Bežné | 658 678 041 | 86,78 | 678 239 087 | 86,49 | 2,97 |
Kapitálové | 65 319 550 | 8,61 | 71 984 195 | 9,18 | 10,20 |
Finančné | 35 011 092 | 4,61 | 33 943 285 | 4,33 | -3,05 |
Výdavky spolu | 759 008 683 | 100,00 | 784 166 566 | 100,00 | 3,31 |
zdroj: CRIF – Slovak Credit Bureau, s. r. o.
Najväčším tempom rastu, o 10,20 %, sa zvýšili kapitálové výdavky (zahŕňajú napr. výdavky na obstaranie hmotného a nehmotného majetku a kapitálové transfery jednotlivcom, neziskovým právnickým osobám, príspevkovým a rozpočtovým organizáciám na nadobudnutie kapitálových aktív alebo kompenzáciu ich poškodenia) a ich podiel na celkových výdavkoch sa zvýšil o 0,57 percentuálneho bodu. Po 2 rokoch útlmu a znižovania kapitálových výdavkov samosprávy zvýšili svoje investičné aktivity.
Jediným druhom výdavkov, objem ktorých sa medziročne znížil, boli finančné výdavky. Pokles ich objemu o 3,05 % bol sprevádzaný aj znížením ich podielu na celkových výdavkoch o 0,28 percentuálneho bodu.
Údaje za municipality podľa krajov – výdavky.
Na rozdiel od tendencie k nárastu celkových výdavkov municipalít v SR sme v porovnaní s prvým štvrťrokom 2013 (tabuľka č. 4) zaznamenali v súhrne za samosprávy v štyroch krajoch ich pokles – najväčší bol v Trnavskom kraji (o 4,60 %), pomalší v Bratislave hlavnom meste (o 3,79 %) a najmenší v Žilinskom kraji (o 1,42 %) a v Trenčianskom kraji (o 1,63 %). Samosprávam v ostatných krajoch celkové výdavky v súhrne medziročne vzrástli, avšak s rozdielnou intenzitou. Výrazne najväčší nárast sme zaznamenali v Bratislavskom kraji (o 17,48 %) a v Meste Košice
(o 14,08 %) a naopak najmenší v Banskobystrickom kraji (o 2,78 %).
Tabuľka č. 4: Vývoj výšky celkových výdavkov municipalít (vrátane ich rozpočtových organizácií) podľa krajov
Výdavky municipalít v krajoch | 1. Q 2013 | 1. Q 2014 | 1. Q 2014/ 1. Q 2013 v % |
v € | v € | ||
Bratislavský kraj | 54 900 164 | 64 496 254 | 17,48 |
Trnavský kraj | 85 136 545 | 81 216 544 | -4,60 |
Trenčiansky kraj | 79 002 034 | 77 715 204 | -1,63 |
Nitriansky kraj | 84 066 071 | 88 424 504 | 5,18 |
Žilinský kraj | 91 762 698 | 90 458 515 | -1,42 |
Banskobystrický kraj | 83 523 939 | 85 846 234 | 2,78 |
Prešovský kraj | 115 280 760 | 124 695 760 | 8,17 |
Košický kraj | 80 765 071 | 84 596 283 | 4,74 |
Bratislava hlavné mesto | 54 642 965 | 52 573 777 | -3,79 |
Mesto Košice | 29 928 435 | 34 143 493 | 14,08 |
zdroj: CRIF – Slovak Credit Bureau, s. r. o.
Údaje za municipality v SR celkom – výsledok hospodárenia.
Rýchlejšie medziročné tempo rastu celkových výdavkov municipalít v SR (o 3,31 %) v porovnaní s pomalším tempom rastu celkových príjmov (o 0,31 %) sa prejavilo aj v znížení prebytku celkového rozpočtového hospodárenia (kladného rozdielu medzi celkovými príjmami a výdavkami) samospráv oproti prvému štvrťroku 2013 o 13,13 % (tabuľka č. 5). Pri vyčíslení výsledku hospodárenia nebola použitá metodika ESO 95 (úpravy schodku alebo prebytku rozpočtu o zmenu stavu vybraných položiek záväzkov a pohľadávok, časové rozlíšenie daní a úrokov).
Tabuľka č. 5: Vývoj salda celkového rozpočtu a jednotlivých častí rozpočtov za municipality v SR
saldo rozpočtov za municipality spolu v € | 1. Q 2013 | 1. Q 2014 | 1. Q 2014/ 1. Q 2013 v % |
v € | v € | ||
SR celkom | 169 499 767 | 147 247 395 | -13,13 |
bežný rozpočet | 168 744 325 | 129 165 494 | -23,45 |
kapitálový rozpočet | -15 638 119 | -5 523 269 | -64,68 |
finančné operácie | 16 393 561 | 23 605 170 | 43,99 |
zdroj: CRIF – Slovak Credit Bureau, s. r. o.
Prebytok bežného rozpočtového hospodárenia sa za prvý štvrťrok 2014 znížil o 23,45 % aj z dôvodu medziročného poklesu bežných príjmov 2,42 % a rastu bežných výdavkov o 2,97 %. Schodok (záporný rozdiel) kapitálového rozpočtového hospodárenia sa vyvíjal pozitívne, znížil sa oproti prvému štvrťroku 2013 až o 64,68 % z dôvodu rýchlejšieho medziročného tempa rastu kapitálových príjmov o 33,77 % v porovnaní s pomalším rastom kapitálových výdavkov
(o 10,20 %).Medziročný nárast finančných príjmov (o 11,95 %) a pokles finančných výdavkov
(o 3,05 %) prispeli k zvýšeniu prebytku vo finančných operáciách o 43,99 %. Po vylúčení finančných operácií sa prebytok rozpočtového hospodárenia municipalít znížil oproti prvému štvrťroku 2013 o 19,24 %.
Údaje za municipality podľa krajov – výsledok hospodárenia.
Vo všetkých krajoch sme v obidvoch porovnávaných štvrťrokoch zaznamenali prebytok rozpočtového hospodárenia vrátane finančných operácií (tabuľka č. 6).
Tabuľka č. 6: Vývoj salda rozpočtu municipalít podľa krajov
saldo rozpočtu | 1. Q 2013 | 1. Q 2014 | 1. Q 2014/ 1. Q 2013 v % |
v € | v € | ||
Bratislavský kraj | 9 900 716 | 10 224 049 | 3,27 |
Trnavský kraj | 18 135 099 | 13 018 776 | -28,21 |
Trenčiansky kraj | 15 942 070 | 9 952 945 | -37,57 |
Nitriansky kraj | 22 437 649 | 18 954 903 | -15,52 |
Žilinský kraj | 21 593 528 | 19 265 342 | -10,78 |
Banskobystrický kraj | 24 149 860 | 21 421 131 | -11,30 |
Prešovský kraj | 26 937 006 | 24 534 617 | -8,92 |
Košický kraj | 21 303 247 | 16 178 188 | -24,06 |
Bratislava hlavné mesto | 5 648 142 | 3 268 032 | -42,14 |
Mesto Košice | 3 452 451 | 10 429 412 | 202,09 |
zdroj: CRIF – Slovak Credit Bureau, s. r. o.