TopReality.sk, v súčasnosti najnavštevovanejší portál so zameraním na reality, posilňuje svoju pozíciu lídra a expanduje na zahraničné trhy. Úspešný model budovania realitného portálu bude preverený v susednej Českej republike a Rumunsku. Pre Mareka Grajcaríka, majiteľa portálu TopReality.sk, bol vstup na zahraničné trhy jasnou voľbou: „Ak sa na trhu stanete jednotkou, len tak sa s tým neuspokojíte a hľadáte ďalšie možnosti, ako napredovať, ako rásť. Preto po úspešnom dobytí slovenského realitného trhu, bola expanzia do zahraničia jediným logickým riešením.“
V hre boli viaceré krajiny
Na začiatku boli v hre viaceré krajiny, ale vstup na relatívne neznámy trh vyžaduje zváženie mnohých faktorov – predovšetkým jazyka, internetového prostredia, konkurencie a možnosti presadiť sa. Rozhodnutie spustiť projekt TopReality.cz v susednom Česku preto podľa slov Grajcaríka padlo rýchlo: „Takmer žiadna jazyková bariéra a aj čo sa inzerátov a inzerujúcich spoločností týka, sú obe krajiny navzájom veľmi úzko prepojené. Mnoho realitných kancelárií pôsobí zároveň u nás aj v Českej republike, mnoho našincov hľadá nehnuteľnosti u susedov a naopak. Všetky tieto faktory nás prakticky donútili vstúpiť na český trh.“
S Rumunskom bola situácia odlišná. Vzdialená krajina si vyžadovala dôkladnú analýzu trhu a konkurencie. „Po zvážení viacerých faktorov sme usúdili, že práve na rumunskom realitnom trhu vidíme rovnaký potenciál ako kedysi na Slovensku“, vysvetľuje Grajcarík, ktorý na začiatku stavil na budovanie dobrých vzťahov s realitnými kanceláriami, ktoré obchádzal osobne po celom Slovensku a funguje to dodnes.
Rovnaký model = rovnaký úspech?
Model budovania portálu, ktorý sa stal úspešným na Slovensku, chce Marek Grajcarík zopakovať aj na rumunskom trhu. Najal si tam country managera, ktorému sa snaží odovzdať všetky svoje nadobudnuté skúsenosti a cenné know-how. „Country managera sme v Rumunsku hľadali skoro rok. Musí to byť človek, ktorý si dokáže vybudovať vzťahy s realitnými kanceláriami rovnako tak dobre, ako kedysi ja na Slovensku,“ vysvetľuje úspešný podnikateľ.
Boj o doménu a problém s akvizíciou
Obe zahraničné domény nesú brand TopReality v príslušnom jazyku. Získanie českej domény TopReality.cz však sprevádzal asi dvojročný spor, z ktorého vyšla víťazne spoločnosť TopReality.sk. „Súdili sme sa o doménu s najväčším priekupníkom s doménami v Čechách, ale nakoniec súd uznal, že právo je na našej strane,“ prezrádza pozadie nepríjemnej situácie Grajcarík.
Rumunská doména s názvom TopImobiliare.ro bola kúpená bez komplikácií, no vstup na rumunský trh sa bez nich nezaobišiel. Pôvodne bola naplánovaná akvizícia popredného rumunského portálu, ktorá sa nakoniec neuskutočnila a tak padlo rozhodnutie vybudovať portál od základu na vlastnej doméne. „Neúspešnou akvizíciou sme stratili takmer rok, no rumunský trh s realitami sa ešte len rozbieha, internetizácia obyvateľstva medziročne narastá, ale realitné portály nie sú tak technicky vyspelé a softvérový trh skoro neexistuje. Preto stále máme čo ponúknuť a na rumunský trh prinesieme veľa nových, prevratných vecí,“ nadchýna sa Grajcarík.
Rôzne krajiny, rovnaký softvér
Oba zahraničné portály využívajú rovnaký softvér pre realitné kancelárie, aký bol vyvinutý a úspešne implementovaný na slovenskom trhu. Jediný rozdiel je v jazyku, ktorý je prispôsobený danej krajine. „Som presvedčený, že náš softvér pre realitné kancelárie je funkcionalitou dostatočne pripravený pre akúkoľvek krajinu. Ak ale náš country manager usúdi, že softvér na danom trhu treba prispôsobiť, nie je to pre nás žiadny problém,“ uzatvára Grajcarík.