Autovraky sú významným zdrojom druhotných surovín

0
1179

Najväčší spracovateľ autovrakov v Žilinskom kraji ŽOS-EKO, s. r. o., Vrútky v súčasnosti dokáže zhodnotiť rozoberané staré autá na 90 až 95 % z ich hmotnosti, podľa typu. Blíži sa tak k požadovanej hranici 95 % z hmotnosti každého vozidla, ktorá bude od 1.januára 2015 podľa európskej smernice pre Slovensko povinná. Celoslovenský priemer zhodnocovania autovrakov sa v súčasnosti pohybuje okolo 91 % a ročne sa v SR spracuje cca 40 000 vozidiel. Informovala o tom generálna riaditeľka ŽOS-EKO, s. r. o., Vrútky Jana Antošová.

,,Rezervy sú zatiaľ v spracovaní plastov, pretože ich je v starých autách veľa druhov a nie všetky sú recyklovateľné. Donedávna boli problémom aj staré textílie, ale vlani sa na ich spracovanie otvorila v SR nová prevádzka. Najcennejšie sú kovové časti automobilov -železo a hliník, o ktoré je aj najväčší záujem u spracovateľov. V ŽOS-EKO vozidlo ekologicky rozoberieme a jednotlivé suroviny dodávame na ďalšie spracovanie. Už dávno neplatí, že staré auto je odpadom. Naopak, ŽOS-EKO Vrútky dodáva vyseparované zložky z autovrakov na ich ďalšie spracovanie iným zhodnocovateľom, pre ktorých je to významný zdroj druhotných surovín,“ konštatovala J. Antošová.

Dodala, že majitelia starých áut môžu na nich aj zarobiť. ŽOS-EKO im vypláca 30 až 50 eur za vozidlo. Firma navyše príde po staré auto až domov k zákazníkovi a bez poplatku ho odvezie na ďalšie spracovanie. Odvoz zabezpečuje ŽOS-EKO nielen v rámci Žilinského kraja, ale aj s ním susediacich krajov – Trenčianskeho a Banskobystrického. Výška príspevku za autovrak sa vypláca dohodou a závisí na jeho stave a hmotnosti vozidla. Podmienkou, v súlade so zákonom, je najmenej 95 percentná celistvosť vozidla.

Priemerná hmotnosť európskeho automobilu je vyše tisíc kg. Kovové časti z ocele a liatiny tvoria cca 68 % hmotnosti, neželezné kovy – hlavne hliník 8 %, nárazníky a iné plastové časti cca 10 %, zvyšok sú gumové časti, textil a sklo. Priemerné auto tak obsahuje cca 700 kg železa, 80 kg neželezných kovov (najmä hliníka), viac ako 100 kg plastov (nárazníky, palubné dosky a niektoré ďalšie časti), viac ako 25 kg gumových častí (najmä pneumatiky), vyše 20 kg textilu (z autosedačiek) a vyše 30 kg špeciálneho lepeného skla.

Pri výrobe ocele z kovového šrotu sa oproti železnej rude ušetrí približne 74 % elektrickej energie a spotrebuje o 40 % menej vody. Znečistenie ovzdušia emisiami sa pritom zníži až o 76 %. Recykláciou hliníka sa ušetrí až 95 % energie oproti jeho výrobe z primárnych zdrojov.

V Európe končí ako šrot každoročne cca 15 mil. áut. Na Slovensku sa každý rok vyradí až 40‑tisíc opotrebovaných automobilov, ktoré spracúva 44 autorizovaných spracovateľov. Okrem toho stále pokračuje pokútne rozoberanie domácich i dovezených autovrakov na nelegálnych autovrakoviskách. Tie ohrozujú prírodu, hlavne vody, predovšetkým jedovatými kvapalinami a olejmi a na nelegálnych i legálnych skládkach končia vyhodené plasty.

V ŽOS-EKO je najčastejšie zošrotovaným starým autom Škoda Favorit, za ním nasleduje Škoda 120 a ďalšie škodovky a po nich lady. Časti vozidiel vo veľmi dobrom stave firma ponúka opravovniam i jednotlivcom ako náhradné súčiastky. Najväčší záujem je o karosárske diely, ktoré sú najčastejšie poškodené pri drobných haváriách, ako sú nárazníky, dvere, zrkadlá a pod. Ceny takýchto dielov sú často symbolické.

V roku 2013 v ŽOS-EKO ekologicky spracovali 707 opotrebovaných vozidiel a od získania autorizácie v roku 2005, za posledných 9 rokov, to bolo spolu 10 208 opotrebovaných osobných a nákladných vozidiel. ŽOS – EKO, s. r. o., Vrútky patrí k významných spracovateľom opotrebovaných vozidiel na Slovensku a zároveň je aj významným recyklátorom v oblasti zberu a skladovania odpadových olejov. Zároveň patrí k dvom najvýznamnejším spracovateľom batérií a akumulátorov v SR, keď sa špecializuje predovšetkým na zber a likvidáciu nikel – kadmiových (Ni-Cd) akumulátorov a batérií. Firma má vytvorený komplexný systém zberu opotrebovaných alkalických batérií a akumulátorov.