Jedinečný projekt elektrickej formuly študentov zo STUBA Green Team pokračoval aj v sezóne 2016. Pri výrobe najnovšieho monopostu použili extrudovaný (tvrdený) polystyrén.
Elektrický monopost študentov Slovenskej technickej univerzity v Bratislave sa aj v sezóne 2016 zúčastnil medzinárodných súťaží Formula Student SAE v kategórií Electric. Pri konštrukcii aktuálneho modelu vozidla využili členovia STUBA Green Team výhody polystyrénu. Prítlačné krídla, karoséria a ďalšie aerodynamické prvky boli vyrobené pomocou extrudovaného (tvrdeného) polystyrénu, ktorý študentom venovala spoločnosť Austrotherm. „Dlhodobým zámerom spoločnosti je podporovať našimi výrobkami projekty vedy a výskumu. Sme radi, že sa extrudovaný polystyrén Austrotherm XPS® stal súčasťou tohto jedinečného projektu,“ hovorí Miloš Klein, konateľ spoločnosti Austrotherm.
Zefektívnenie výroby a odľahčenie monopostu
V minulom roku použili študenti na výrobu karosérie a krídiel formy frézované do dreva. Tento výrobný proces bol finančne nákladný, časovo náročný a výsledok neuspokojil všetky potreby mladých konštruktérov. Tento rok sa rozhodli použiť na výrobu práve extrudovaný polystyrén XPS od spoločnosti Austrotherm, s ktorým mali členovia tímu v minulosti dobré skúsenosti. „Extrudovaný polystyrén som predtým používal pri stavbe modelov lietadiel. Výhodou tohto materiálu je jeho vysoká pevnosť v tlaku a bezguličková štruktúra. Dôležité tiež je, že nereaguje s epoxidovými živicami. Vyzdvihol by som tiež dobrú brúsiteľnosť a nízku nasiakavosť. Materiál možno okrem strojového obrábania rezať aj pomocou nahriateho drôtu, čo je pre nás, ako študentov, cenovo výhodnejší spôsob výroby foriem. Práve preto je XPS výborný na výrobu prototypov,“ vysvetľuje Vladimír Kralovenský zo STUBA Green Team. Vďaka použitiu tohto materiálu sa študentom podarilo dosiahnuť lepší povrch a pri znížení hmotnosti zvýšiť tuhosť krídiel a vďaka tomu hladko prejsť technickou inšpekciou na súťaži.
Výkonný elektrický monopost
Formula sezóny 2016 váži 235 kilogramov a dosahuje výkon 140 kW. Z nuly na 100 km/h zrýchli za neuveriteľné 3,1 sekundy. Maximálna dosahovaná rýchlosť je na súťažných okruhoch 110 km/h a na technických tratiach by sa mohla porovnávať s nejedným športovým automobilom. Formulu poháňa 735 dobíjateľných lítiových batérií. Batérie dodávajú prúd 700 A, čo pri maximálnom napätí 441 tvorí elektrický výkon 300 kW. Batérie v prevádzke monitoruje pokročilý elektronický systém, ktorý obsahuje 105 napäťových a 224 teplotných snímačov.
Študenti si so svojou elektroformulou zmerali sily s ďalšími univerzitnými tímami z celého sveta na medzinárodných súťažiach v Českej republike a v Maďarsku. Neoddeliteľnou súčasťou týchto súťaží boli dynamické disciplíny šprint, skidpad, autokros a vytrvalosť, ale aj statické disciplíny ako biznis plán, výroba a technický dizajn.